zondag 22 september 2013

Effect van training of 'just lucky' ?

Dikke 2 weken ver in de training en ik heb precies het gevoel dat het me wel deugd doet.

Na het slechte weer van vorige week heb ik al enkele keren moeten rijden op de rollen, maar eerlijk gezegd is dit toch niet te onderschatten. Ik mag maximum 1 uur op de rollen rijden met dezelfde intensiteit als opgeven in het trainingsschema. Maar een vol uur in een toch hogere hartslagzone rijden is 'goeie arbeid'. Lage hartslag is geen probleem, dat kan je lang volhouden, maar na een vol uur ben je blij dat je er af kan :-)
Gelukkig dat het filmpke op de achtergrond wat afleiding geeft.

Vorige vrijdag en vandaag ben ik eindelijk terug buiten kunnen gaan rijden. Dat deed deugd ! Ok, je voelt dat het al wat frisser wordt, maar buiten fietsen bij DROOG weer is toch plezanter.

Vrijdag was het 2 uur rijden: 15 minuten rond 132 slagen en 45 minuten rond de 143 slagen en dit 2 keer.
Langs het jaagpad naar Baasrode en terug, dikke 50 kilometer en een gemiddelde van 25,5 km/u. En het ging vlot. Onderweg was het alsof ik dit niet lang ging kunnen volhouden, maar bij het thuiskomen voelden de benen super. :-) Voor alle zekerheid tot nog wat intensieve stretchoefeningen gedaan om de spieren wat laten af te koelen en nadien geen verzuring te krijgen !

Verzuring NA het fietsen hoor ik je misschien al vragen ???
Zal het eens uitleggen. Ik zit/zat met een vreemd fenomeen. Als ik ga fietsen en ik fiets krachtig door, dan voelde ik de benen langzaamaan verzuren. Logisch natuurlijk.
Ik merk dat ik te ver ben gegaan tijdens het fietsen aan mijn knieën.Ik verlies er alle kracht in . Als ik de trap wil opgaan dan moet ik me soms naar boven trekken omdat mijn knieën geen kracht meer hebben.
Ik zak letterlijk door mijn knieën.
Dit fenomeen duurt ongeveer 3 uur en kan komen ze er terug door.
Hoe dit komt, beat the s**t out of me, ik weet het niet.
Is het gewoon dat mijn lichaam de verzuring op mijn knieën zet, want voor de rest heb ik nergens echt last van ?
Nu, al een tijdje heb ik het volgende voor. Tijdens de rit verzuur ik niet, maar ik voel wel dat ik tamelijk goed heb gereden. Ik kom thuis en als ik me in de zetel plof, benen omhoog en ik blijf een tijdje liggen, dan komt het fenomeen ook naar boven. Ik zet me recht en ik voel dat de kracht uit mijn knieën zijn. dat natuurlijk is echt geen plezant na-effect :(

Vrijdag had ik dit dus niet na de training en vandaag ben ik met Andy van de Triple-R-groep (meer uitleg later) gaan rijden in Ninove. 50 km, 500 hoogtemeters en 23 km/u gemiddeld: leuke rit maar goed op en af. Volgens mijn trainingsschema was het vandaag lange duur (3 uur) en op de klimmen afwisselend op souplesse en op kracht. Tussendoor tussen de 128 en 136 slagen. Dat laatste heb ik dus niet gehaald. In totaal had ik 142 gemiddeld maar na de 50 km voelde ik me goed. We waren al terug na 2u10, dus moest ik nog 50 minuten rijden. Ik ben dan maar op het jaagpad gaan rijden tot 70 km en net 3u. De benen voelden om eerlijk te zijn niet 'denderend' ;-). In het terugkomen voelde ik de verzuring opkomen ik kreeg de hartslag niet onder de 142 slagen. Hééél vreemd. Ga ik ook eens aan Koen vragen.
MAAR, toen ik aan de auto kwam en ik stapte af dan merkte ik niets aan de knieën en ik zakte er dus ook niet door.
Ook nadien thuis moest ik nog veel doen en de zogenaamde 'na-verzuring' bleef ook uit.

Is dit nu al het eerste positieve gevolg dat ik merk van de trainingen of is het gewoon 'good luck' ? Ik hoop echt op het eerste ! :-) Fingers crossed...

Ik moet ook regelmatig mijn ochtendpols noteren en tot gisteren deed ik dat altijd op gevoel. Vinger in de nek en 15 seconden lang de slagen tellen. Echt nauwkeurig zal dit niet zijn geweest, vrees ik. Ik kwam altijd rond de 60 slagen uit.
Gisteren ben ik naar 'den Aldi' achter zo'n hartslagmeter geweest voor aan de pols, dus zonder borstband. Ik vroeg me al af hoe ze dit konden meten zonder band en mijn vermoeden was dus waar. Het horloge meet dus niet constant de hartslag, maar je moet je middenvinger boven de display op een bepaalde plaats leggen en met je wijsvinger een paar seconden een knop induwen. Effe leren, maar nu gaat het al vlot. Kijk, eigenlijk is het precies wat ik zoek. Opstaan 's morgens en snel je hartslag kunnen bepalen en dat voor 15 euro :-)
Als ik te lang in mijn bed blijf liggen, dan is dit nefast voor mijn hartslag. Don't ask, teveel muizenissen in mijn hoofd om goed te zijn :(

Ook vreemd is dat mijn gewicht (al) aan het zakken is. Ik woog 67,3 kg bij de test en de eerste week bleef dit ongeveer dit gewicht. Gisterenochtend woog ik me en ik zit nu aan 66,7 kg. Dikke halve kilo af op 2 weken en deze morgen was het hetzelfde dus het was geen bedrog :-)
Is dit normaal, kan dit geen kwaad of doe ik iets verkeerd ???

Volgende week moet ik mijn trainingsschema voor oktober gaan ophalen en ik ga Koen er over aanspreken.
Ik heb trouwens een heel pak vragen over de manier van trainen, over eetgewoontes, enz.
Als ik volgend week geweest ben zal ik de antwoorden erop wel posten.

Deze week probeer ik in een nieuwe post eens wat te vertellen over de Alpe d'Huez. Wie, wat en waar bedoel ik hiermee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten