maandag 30 september 2013

De Alpe d'Huez !

Ah ! De Alpe d'Huez (ADH)... Al wie heeft hier nog niet van gehoord moet op een andere planeet hebben geleefd.
Al jaar en dag is deze bekende col een vaste troef van de Ronde van Frankrijk.

De ADH is gelegen in de Franse Alpen en start in het dorpje Le Bourg d'Oisans, ten zuidoosten van Grenoble. Qua afstand is het vanuit België (Aalst) een 945 km.




Eenmaal je de D1091 verlaat begint de eigenlijk klim aan de camping. Onderweg passeer je na 6 bochten het dorpje La Garde, vervolgens het dorpje Huez en de top ligt in Alpe d'Huez.

Enkele feiten:

- Lengte: 13,8 km
- Gemiddelde stijgingspercentage: 7,9 percent
- Maximum stijgingspercentage: 11,5 percent, en dit direct in het begin van de klim (eerste 1,5 km). Eerste kilometers zijn de lastigste, nadien 'stabiliseert' de klim zich.
- Totaal aantal hoogtemeters: 1061
- Aantal bochten tot aan de top: 21



Bij elke bocht kan je een plakje terugvinden met het nummer van de bocht. Op elk bord staat de hoogte waarop je je bevindt en een (of meerdere) namen van ritwinnaars op de Alpe d'Huez. In die bocht hebben ze hun aanval geplaatst.
Bocht 7 is een bekende, omdat die ook wel de Oranje-bocht wordt genoemd. Tijdens de passage van de Ronde van Frankrijk is het daar één oranje muur waar de renners door moeten...

 

Hier kan je alle bochten bekijken.

Onderstaande grafiek heb ik op verschillende plaatsen in mijn huis hangen. Kwestie om tegen de dag de klim vanbuiten te kennen ;-)



Tijd

Hoe lang duurt het om naar boven te rijden ? Wel, als ik over 7 maanden de conditie van Contador of Pantani heb, ben ik op de top op minder dan 40 minuten :-)

Neeje, ik heb totaal geen idee wat mijn richttijd moet/zal zijn. Ik denk dat ik pas vanaf maart een idee kan hebben en ongeveer kan bepalen hoe lang ik er over zou moeten doen. Momenteel zit ik met met 1u15 à 1u20 in mijn hoofd, maar eigenlijk zou mijn doel eerder moeten zijn: gewoon boven geraken :-)


Als je een idee wil hebben van de klim en dan moet je onderstaand filmpje eens bekijken. Dit is een verkenning van de klim vanuit de wagen...

▶ Verkenning van de klim naar Alpe d'Huez - YouTube


Qua planning...

April zal het alleszins al niet worden. Het zou eerder richting eind mei gaan en dit omwille van het weer en toegankelijkheid. De ADH zal geen probleem zijn om op te rijden in mei, maar andere klimmen in de buurt kunnen nog gesloten zijn. Dus geen risico nemen en iets later proberen te gaan :-)
Op 25 mei doet ons oudste dochter haar eerste communie en blijkbaar moet ik hier bij zijn ;-)

What's next (pussycat) ?
Woensdag moet ik mijn nieuw trainingsschema gaan halen en de voorbije maand bespreken. Ik heb een ganse lijst vragen klaarliggen dus hopelijk krijg ik een antwoord hierop.
Volgende post zal dus vooral over de evaluatie gaan en een vooruitzicht op de komende weken...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten