zaterdag 15 maart 2014

Iets geruster

Dinsdag was ik 's avonds vertrokken voor een kort ritje van een uur. Deze week had ik 's avonds weinig tijd dus moest ik meepikken wat ik kon.
Ik vertrok voor een mooi ritje richting Dendermonde langs wat landwegen om zo via het water terug te keren naar Aalst. De heenweg was tegen de wind in, de terugtocht wind in de rug. Net voor ik op het keerpunt was had ik het al in het snot: weer een total off-day. Het stuk langs het water voelde heel slecht aan en ik ben 75% verzuurd thuisgekomen en dit voor een ritje van amper 1u15 met gemiddelde van 25 km/u en nagenoeg geen hoogtemeters. En wat ik al totaal niet begreep was dat ik een gemiddelde hartslag had van slechts 133 slagen. In mijn schema is dit in de lange duur zone, een zone waarin ik uren zonder problemen moet in kunnen rijden.
Bij thuiskomst dacht ik de fiets aan de haak te hangen, zo slecht was het moraal :-(

Na wat afkoelen besloten om woensdag en donderdag niets te doen. Ik moest 's avonds toch op de kids letten tot na 19u dus ik had weinig kans om te rijden.

Vrijdag moest ik er eens uit, maar ik had opnieuw weinig tijd dus is het een snelle rit geworden om het hoofdje leeg te maken. Zowel op het werk als thuis is het een stressweek geweest en een ritje zou me goed doen.Ik ben op een 45 minuten uitgekomen, 18 km en een gemiddelde van 25 km/u. Das raar hé: onderweg kijk ik nooit naar de snelheid en toch kom ik altijd rond die 25 km/u uit :-D
De benen waren na de rit niet super, maar alleszins al beter dan dinsdag.

De voorbije dagen ben ik wel meer koolhydraten beginnen te eten. Elke dag bruin brood, pasta, vééél drinken, rode bietensap. Ook heb ik wat meer aandacht geschonken aan de lenigheid -> meer stretchen dus.

Vandaag stond de befaamde eerste voorbereidingsdag op het circuit van Zolder voor de deur. Met een klein en bang hartje vertrokken we deze morgen met 4 personen naar ginder. Heel de weg regen en enkele km's voor de afrit klaarde de hemel op :-) We hebben van de slag een hele dag geen regen meer gehad !

We hadden gekozen om vrije rondjes te rijden op het circuit. Een ronde op het circuit is net 4 km lang en mijn collega's wilden 80 km rijden dus 20 rondjes. Ik begon al te beven. Hoe kon ik nu 80 km rijden als ik dinsdag met moeite 30 km kon rijden :-s

Allé, we begonnen er aan op een rustig tempo. Ik ging me vandaag niet laten verleiden tot het volgen van snelle pelotons want anders ging ik me zeker opblazen. Soit, de eerste ronden gingen heel vlot. Op een normaal tempo reed ik 25 km/u gemiddeld, als ik iets hoger in hartslag ging ging ik tot 27,5 km/u.

Na 10 ronden hielden we even een stop om bij te tanken. Deze keer heb ik goed bijgetankt want ik voelde dat de benen al wat begonnen te protesteren precies. De eerste ronde na de stop voelde hierdoor wat raar aan. Maar de extra energie begon precies te werken en ronde na ronde ging het beter. Vanaf ronde 14 kon ik nog steeds het nijdig kort klimmeke op kracht naar boven rijden. Net voor ronde 20 kwam ik bij 3 gasten die iets over de 30 km/u reden en ik waagde mijn kans om ze eens een ronde te volgen. Ik ben uitgekomen op 30,5 km/u maar dit tempo kon ik toch niet meer dan 2 ronden volhouden. Nog een rondeke om los te rijden en zo sloten we de dag af... 85 km, 25km/u gemiddeld en 478 hoogtemeters. En nog belangrijker: een gemiddelde hartslag van 138 slagen, precies in de extensieve zone.
Maw, ik was trots op mijn eigen en al bij al ben ik iets geruster...

Nu stel ik me wel de vraag hoe het komt dat het vandaag zoveel vlotter ging ??? Ik heb al gezegd dat ik meer aandacht heb geschonken aan eten en drinken.
Gisteren veel pasta en bruin brood gegeten en veel gedronken. Deze morgen een bord Brinta, nog wat gewone pasta en een glas pompelmoessap. Onderweg naar Zolder heb ik voor de rit nog een drinkbus met sportdrank gedronken... Onderweg heel veel gedronken en op tijd gegeten. Tijdens de stop ook een peperkoek, droge granenkoek met rozijnen en stuk banaan gegeten en genoeg gedronken. Na de rit op de weg naar huis ook een bus recuperatiedrank gedronken.

Ligt het hieraan ? Heb ik in het verleden tijdens het rijden te weinig gedronken en gegeten ? Awel, ik weet het niet, maar ik ga dit zeker volhouden en opnieuw doen. Misschien heeft mijn lichaam dit gewoon nodig. Misschien ook niet en had ik vandaag gewoon een 'lucky day', wie weet het.
Soit, ik heb terug een strohalm waar ik me aan kan vasthouden...

Morgen ga ik zwemmen met de kids en maandag kan ik ook niet rijden. Dinsdag ga ik proberen om een 40 km te rijden en donderdag waarschijnlijk ook een ritje. Voor zaterdag is het nog een vraagteken, maar het zal volgend weekend ook een zware rit worden met wat meer klimwerk dan vandaag...





4 opmerkingen:

  1. Hoi Tim. Straf hoe gelijklopend jouw verhaal is met het mijne! Ik ben sinds kort ook op mijn voeding aan het letten. Ik hou alles bij in Myfitnesspal en blijkbaar eet ik te weinig koolhydraten (omdat ik op die manier mijn diabetes makkelijker onder controle kan houden) en ook te weinig eiwitten. Hierdoor blokkeren mijn benen soms tijdens het mountainbiken. Woensdag heb ik een afspraak bij de diëtiste van Energylab met aansluitend een inspanningstest. Ben benieuwd wat er gaat uitkomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een tip: ben het boek 'Het complete handboek sportvoeding' (Anita Bean) aan het lezen. Heel interessant!!! http://www.bol.com/nl/p/het-complete-handboek-sportvoeding/1001004001952916/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, voeding wordt voor mij precies belangrijker en belangrijker. Vroeger kon ik 's morgens ontbijten en 2 uur lang vol gaan mtb'en. Dat mag ik nu wel vergeten. Je lichaam moet constant extra voedingsstoffen krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merci voor de boekentips. Ik zal ze eens bekijken

    BeantwoordenVerwijderen