zondag 23 maart 2014

We komen er :-)

Na mijn geslaagde rit van vorige zaterdag in Zolder zag ik het terug wat zitten.

Deze week heb ik 2 trainingen kunnen afleggen.

Dinsdag had ik niet veel tijd en moest ik genoegen nemen met een uurtje rijden. Er waren serieuze rukwinden die dag en dat heb ik mogen voelen :-) Uiteindelijk mooi rustig ritje kunnen rijden en hartslag tamelijk laag kunnen houden.

Donderdag had ik een ritje gepland naar het Donkmeer. Ook die dag stond er een strakke wind, maar al bij al is het goed meegevallen. Ik heb maar een dikke 10 kilometer moeten beuken tegen de wind, dus viel het mee. Ook nu kon ik de hartslag onder controle houden, zeker als je ziet welke gemiddelde snelheid ik heb behaald: bijna 26 km/u. Voor ervaren rotten niet veel soeps misschien, maar rekening houdend met het feit dat ik alleen reed, nauwelijks uit de wind kon rijden, is dit een serieuze opsteker. Kijk, snelheid is geen punt voor mij, maar als je op zo'n training die snelheid kan halen en niet kapot thuis arriveert, dan is dit voor zeker een positief punt.

De apotheose van de week volgde gisteren : de eerste verkenningsrit van de Ronde van Vlaanderen: 100 km was het plan met daarin 11 of 12 hellingen van de Ronde (of die de Ronde toch ooit hebben aangedaan).
Start was in Ninove.

Pas op hé: het is niet de bedoeling dat ik binnen enkele weken de cyclo van de RvV ga rijden hé. Het groepje waarin ik meerijd (Triple R -- Retro Ronde Rijders) is van plan om het laatste weekend van augustus de volledige ECHTE Ronde van Vlaanderen (260 km met aankomst in Meerbeke) te rijden. Daar zijn we nu al voor aan het trainen. Voor mij is dit niet het hoofddoel van 2014 maar misschien dat ik er ook aan ga meedoen :-)

Gisteren was dus een eerste test om te zien waar we staan. Snelheid is van geen belang voor ons dus verwacht geen snelheden bij ons (in die buurt) van over de 24 km/u.
De voorbije dagen heb ik me al genoeg voorbereid: elke dag pasta, rode bietensap, genoeg drinken. Laatste 2 dagen op tijd gaan slapen, enz.
Maar hoe goed ik me ook voorbereid, ik was er niet gerust in. Wie mijn blog volgt, weet dat ik nog nooit boven de 90 km ben gegaan en al zeker niet met zoveel klimwerk.
We vertrokken gisteren dus rond 9u30. Schitterend weer was het niet. Het druppelde nog wat, de lucht zat toe en er stond een koude sterke wind uit het ZW.
De kilometers gingen goed en na een dikke 25 km begonnen de eerste klimmen van betekenis: Valkenberg, Ten Bosse, Haaghoek, Leberg, de verschrikkelijke Molenberg, Eikenmolenberg om er maar enkele op te noemen.
De Valkenberg had ik nog nooit gereden en die vond ik echt schitterend. Wel een echte muur om op te rijden en toch tamelijk lang. De Leberg had ik ook nog nooit gedaan en die viel wat tegen. Niet echt supersteil maar zeer kort wel.
De Molenberg was ik ook nooit naar boven gereden. Die ligt er echt verschrikkelijk bij.  Steil is die niet echt, maar ik was letterlijk aan het doorslippen op die slechte kasseien. Echt gevaarlijk door de slechte staat ervan. Die mogen ze er uithalen als het aan mij ligt ;-)

De kilometers gingen goed tot we na 50 km in een stortbui terecht kwamen. Kletsnat, koud en dan wat gaan schuilen onder een carport tot de bui wat was gaan liggen. We waren allen serieus aan het rillen en de volgende 10 km heb ik een klein klopke gehad. Geen verzuring maar door de koude voelden de bovenbenen heel stijf aan en kon ik geen maximum kracht geven. Toen de zon er doorkwam warmde alles terug op en liep alles terug veel beter.

Jammer genoeg konden we gisteren de Berendries niet oprijden. Deze lag nog altijd volledig open door werken. We zijn dan maar rond gereden en een ander klimmeke genomen. De Kasteeldreef zijn we dan afgereden en dan mijnen favoriete Elverenberg op. Die doe ik doodgraag.

Heel de rit heb ik proberen te doseren en op mijn kleine plateau blijven rijden. De laatste 25 km voelde ik me nog zo goed dat ik niet meer van de grote plateau ben gekomen. Het ging blijkbaar heel goed.

Uiteindelijk nog heel fris aangekomen met 102 km op de teller en 1100 hoogtemeters. Kan tellen, niet?

Allé, weer een goede opsteker en blijkbaar valt en staat toch alles bij het eten en drinken. Ik ga de trend proberen verder te zetten.

Deze seek probeer ik nog een training of 2 te doen en zaterdag staat de 80 km van de Parel van het Pajottenland op het programma. Hopelijk valt het dan ook goed mee ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten