zaterdag 5 oktober 2013

Nieuwe lading trainingen...

Wat is er deze week allemaal gebeurd ? Eigenlijk niet zo veel en toch vanalles :-).

Woensdag had ik na mijn inspanningstest een nieuwe afspraak bij Koen van HIKO om de eerste maand te evalueren en het schema van oktober laten op te stellen.

De voorbije maand september was al bij al goed verlopen, wat ik niet direct verwacht had. Ik had de eerste reeks trainingen allemaal goed verteerd. De ene ging al wat beter dan de andere, maar er was geen enkele training bij dat ik afgepeigerd thuis was gekomen. Eigenlijk een beetje normaal, want tijdens geen enkele training mocht ik boven mijn omslagpols gaan, ik moest zelfs enkele slagen er onder blijven.
Wat niet wil zeggen dat de trainingen niet pittig waren. Soms moest ik 5, 10 of 15 minuten tussen 146 en 150 slagen blijven en ik kan zeggen dat als je dit doet op een nagenoeg vlak parcours je verdomd goed moet doorgeven om in deze harslagzone te komen en te blijven. Ik heb vaak rond de 35 km/u gereden, maar vaak ook 20 km/u... Op heuvelachtiger parcours, bij een goede kopwind of gewoon bij een mindere dag (die er zeker geweest zijn :-( ) was er niet veel nodig om tussen de 140 en 150 hartslagen te blijven. Ik had vaak zelfs moeite om onder de 150 hs te blijven op bepaalde steile klimmekes.
Das allemaal makkelijk gezegd: 'op souplesse naar boven rijden'. Je moet eens proberen om na 40 km een korte helling van 7% naar boven te rijden en niet boven de 146 te gaan. Dan mag je nog een 'lichte vitesse' rijden, dan helpt niet veel hoor...

Maar soit, ik moet zeggen dat ik de hartslag al beter onder controle heb. Ook mijn rustpols is enorm gezakt. Vroeger zat ik rond de 58 à 60 hartslagen 's ochtends, nu heb ik al dagen dat ik op 49 uitkom, dus das nie slecht hé. Ik had Koen hierover ook de vraag gesteld wat dit eigenlijk betekent en hij was daar kort in (zoals altijd eigenlijk ;-) ): 'je lichaam reageert gewoon goed op de trainingen en daardoor zakt de hartslag'.
Ok, normaal denk ik, maar ik weet nog altijd niet wat me dit eigenlijk opbrengt. Wil dit zeggen dat de uithouding beter wordt of wil dit gewoon zeggen dat de longen en het hart beter beginnen te werken ? Waaraan kan ik dit merken ? Gaat mijn gemiddelde hartslag tijdens een rit hierdoor ook zakken ?

Wat betreft de nieuwe trainingen: de herfst is ondertussen al begonnen en het zal niet lang meer duren voor het koudere (en nattere) weer er terug aankomt, dus buiten rijden zal niet altijd meer mogelijk zijn.
Ik ben daar tegen Koen wel duidelijk in geweest: ALS het goed weer is (lees: droog en niet té koud of te winderig) dan ga ik buiten rijden en moeten alle binnenactiviteiten wijken. Ik blijf er bij dat buiten rijden nog altijd een pak plezanter is dan op de rollen. Je bent buiten, geniet van de natuur en nu het al wat rapper donker is, is het heel plezant om in de schemering te rijden vind ik. Lichtjes op de fiets en vertrekken. Ik denk dat ik binnenkort mijn Hope Vision 4 Led's van toen ik MTB-nightrides ging rijden eens ga bovenhalen. Zal leuk zijn aan het jaagpad om met een goeie 'faar' te vlammen ;-) Ze kunnen weer denken dat er een brommer met grootlicht afkomt :-)

Soit, in het nieuwe schema is het elke week eigenlijk hetzelfde. Ik heb keuze tussen trainingen op de rollen, buiten of spinning. In het weekend is het eigenlijk altijd buiten en hier mag ik nu al kiezen tussen de racefiets of de mountainbike :-). Ik stond eerst wat weigerachtig tegenover de MTB, maar ik moet nog altijd stints in een bepaalde hartslagzone rijden en zolang ik me hier aan houd, geen probleem. Natuurlijk is MTB'en een pak intensiever, maar ik denk nu wel dat hij nog niet bedoelde dat ik met de MTB offroad mag gaan, maar gewoon de trainingen op de baan mag doen met de mtb ipv de racefiets. Maar ik zal er wel af en toe wel een stukje offroad bijnemen, wees maar zeker ;-)

Ik heb een minimum van 2 trainingen per week en een maximum van 4. Er moet telkens een rustdag tussen zitten, dus ik denk dat 4 niet echt te doen zal zijn.Ik heb tot nu toe altijd al 3 trainingen per week gedaan en dat is meer dan voldoende :-)
Ik kan dus telkens kiezen. Is het goed weer, dan mag ik buiten rijden, anders op de rollen of spinning.

De rollen: rijden op de rollen is natuurlijk anders. Trainingen buiten zijn altijd minimum 2 uur, op de rollen mag ik nooit boven het uur gaan. Vooral ook omdat deze intensiever zijn. Je bent namelijk een vol uur aan het trappen, wat niet het geval is buiten.
Ik heb voor elke week een grafiekje gekregen (zoals hieronder) met blokken van x-aantal minuten en een bijhorende intensiteit, dus bvb. 3 minuten extensief laag + 2 minuten extensief hoog + 3 minuten lange duur hoog + ... you get the picture.


Als ik buiten kan rijden, dan moet ik dit schema ook volgen, maar alles gewoon verdubbelen. Dus niet het schema 2 keer rijden, maar de tijden verdubbelen.

Spinning: aha, ik had Koen al gezegd dat ik vanaf oktober graag zou spinnen en hij zei dat het geen probleem zou zijn. Ik heb het nu dus ook gevraagd en ik heb groen licht gekregen, maar onder voorwaarden. Ik moet de maximum hartslag respecteren. De eerste 2 weken ligt deze op 150, de week nadien op 154 (omslagpols).
Nu, toeval treft dat het deze week tryouts waren bij RPM-conditiecentrum en donderdag ben ik dus al gaan spinnen. Heel leuke sfeer, omgeving en lerares ;-) ik had haar direct verteld wat mijn doel was en het was geen probleem. Je regelt zelf de weerstand en er is geen druk.
In het begin moet je wel terug wat wennen. De intensiteit ligt hoog en de cadans schiet de hoogte. Op de racefiets zit ik altijd tussen de 70 en 90 omwentelingen per minuut, bij het spinnen begint het vanaf 90 ! En meestal dik boven de 100. Ik ben er uiteindelijk toch in geslaagd  om de gemiddelde hartslag op 134 te krijgen. Ik ben wel af en toe boven de 150 gegaan. Hier moet ik nog aan werken :-(
Maar nu weet ik terug waarom ik vroeger zo graag ging spinnen :-D
Ik raad het iedereen aan !

In de weekends zijn het nog steeds de klassieke trainingen: 2,5 uur in bepaalde hartslagzones, 3 uur duurtraining op golvend terrein, korte klimtraining (8x vast parcours van +-10km met nu 2 hellingen in ipv 1), 2 uurtraining met elke 15' korte tussensprints van nu 400 meter ipv 100 meter. Zullen pittige, maar leuke trainingen worden :-) Ik zie er naar uit.

Maandag zal ik nog wat meer posten over de evaluatie van de voorbije maand en vooral over de vele vragen die ik had voor Koen. Ik hoop dat die mens telkens geen degout krijgt als ik elke keer met wat vragen afkom :-s
Ik ga ook wat dingen vertellen over voeding. Ik weet er zelf nog niet veel van, dus hopelijk krijg ik wat feedback van anderen hierover...

Als er mensen zijn dit graag commentaar of extra info geven omtrent wat ik hier allemaal post, aarzel aub niet. Ik zoek ook de ervaringen die mensen hebben bij het sporten in het algemeen en ik hoop dat ze dit met me willen delen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten