zondag 25 mei 2014

Eindelijk wat rust in zicht ? NOT!

Druk weekend achter de rug, maar me supergoed geamuseerd.

Vandaag was het de eerste communie van mijn oudste dochter Britt. Drukke dag, maar Britt was blij en wij hebben ons ook geamuseerd dus is de dag geslaagd. Britt wou per se een grote trampoline en met de communie gingen we het geld inzamelen. Mission completed dus kan de trampoline worden besteld :-)

Gisteren was het de 2de verkenningsrit van de Ronde van Vlaanderen. Start was in Ninove bij Andy voor een rit van +- 115 km. Eerste kilometers wat opwarmen, tot kilometerpunt 30 was het wat op en af en dan begonnen de iets zwaardere klimmen. In Oudenaarde was het even wat vlak tot aan de voet van de Oude Kwaremont. Enkele kilometers ervoor konden we al genieten van de zicht van de 'muur' van de Koppenberg, maar deze was voor iets later...

De Oude Kwaremont dus... ik had deze nog nooit gereden en ik had gelezen dat deze 'maar' 4 à 5% gemiddeld was over kasseien over een afstand van iets meer dan 2 kilometer. Dus was ik er tamelijk gerust in :-)

Maar... wat ne smeerlap is da zeg. Ik dacht dat de klim volledig op kasseien was, maar het eerste stuk was op mooie asfalt aan een dikke 8%. Viel mee... Dan begonnen de kasseien. Heel de klim ben ik van hier naar daar gesprongen, gebotst, gehuppeld, weet ik veel. Nergens kon ik een goede cadans en ritme vinden. Steil is de klim niet echt maar door de erbarmelijke staat van de kasseien bolde het voor geen meter. Ik ben dus uit op wraak !

Oude Kwaremont: 1,8 km/ 4,2% gem 13,4 km/u gem; hartslag: 167 gem,178 max; Watt: 142 gem, max 327.

Na de Kwaremont volgden we het RvV-parcours tot aan de voet van de Paterberg. Voor de Kwaremont had ik voor de deze klim het meeste schrik. Ook nog nooit opgereden, maar ik wist dat deze steil was, héél steil. Mara na de Kwaremont had ik zoiets van: laat maar komen, slechter kunnen de kasseien niet liggen.

Dat laatste was waar: de kasseien van de hele klim liggen er goed bij, maar het was dus idd steil. Puur op kracht heel vlot naar boven gereden. Verschoten van mezelf. Persoonlijk vond ik dit wel de mooiste klim van de hele dag :-)

Patersberg: 0,4 km/ 12,9% gem 10,5 km/u gem; hartslag: 168 gem,181 max; Watt: 289 gem, max 359.

Na de Paterberg kwam mijn 2de grootste vrees van de dag: de Koppenberg. Enkele jaren geleden had ik al een stuk ervan met de MTB opgereden, maar nooit volledig. Als je aan de voet staat is het echt een muur. We zagen al 2 renners de klim te voet doen, dus slechter dan hen kon het al niet. De muur ziet er erg uit, maar het steilste stuk is eigenlijk waar je tussen de bomen rijd. Na het bos is het nog niet gedaan, maar het is niet zooo steil meer. Het eerste stuk ging vlot, het stuk in het bos was gewoon héél lastig door de slechte kasseien. Ik zat ook hier te sukkelen met de spleten tussen de kasseien. Ik reed teveel aan de rechterkant waardoor ik mezelf in de problemen bracht. Moest ik links gehouden hebben, had ik vlotter naar boven gereden. Iets om te onthouden voor de volgende keer. Bijna stond ik stil, maar ik heb me er toch doorgetrokken. Eenmaal uit het bos was het volhouden, maar het ging goed.

Koppenberg: 0,5 km/ 11,9% gem 9,2 km/u gem; hartslag: 174 gem,182 max; Watt: 237 gem, max 364.

De volgende op de lijst was de Tom Boonen-berg: de Taaienberg. Op zich had ik hier niet zo veel schrik voor. 600 meter klimmen aan 7% gemiddeld. Eerste stuk is op asfalt, vanaf de draai beginnen de kasseien. Op deze klim kan je een beetje vals spelen door de goot te gebruiken. Je kan 80% van de klim hier van profiteren. Maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan :-)
Mooie klim, die ik (tijdens het oprijden pas beseft) al met de MTB had gedaan... Deze heb ik eigenlijk iets te snel opgereden omdat Sam voor me reed en ik niet wou 'afgeven' ;-). Hierdoor lag de hartslag dus iets hoger dan eigenlijk nodig...

Taaienberg: 0,6 km/ 6,9% gem 13,5 km/u gem; hartslag: 175 gem,183 max; Watt: 214 gem, max 352.

De zwaarste waren nu achter de rug. De volgende in de lijst was de Eikenberg. Ook nog nooit gereden en ik wist er niets van. De klim ging verdomd goed. Volledig op de kasseien, maar het was vlammen. Op het einde reden Sam en ik tegen 23 km/u naar boven :-)

Eikenberg: 1,2 km/ 5,3% gem 17,1 km/u gem; hartslag: 170 gem, 180 max; Watt: 223 gem, max 316.

Om de reeks van 6 zware klimmen af te ronden, volgde nog de Molenberg. Deze klim hadden we tijdens de eerste verkenning ook al gereden. Toen had het net wat geregend waardoor ik aan het 'pattineren' was in de eerste bocht. Nu had Andy me de raad gegeven om rechts te blijven rijden. Ik heb zijn raad opgevolgd en ik ben de klim zonder enig probleem boven geraakt. Eenmaal voorbij de bocht is het wat volhouden, maar eenmaal op de asfalt was het ergste voorbij.

Molenberg: 0,4 km/ 7,6% gem 12,4 km/u gem; hartslag: 159 gem, 169 max; Watt: 211 gem, max 400.

Dit was de laatste van 6 dus was het vanaf hier terug naar Ninove. Vlak was de terugrit zeker niet. We zijn nog verschillende leuke klimmen tegengekomen, zoals Slijpstraat, Vlamme, de klim naar Sint-Antelinks, enz...

Uiteindelijk mooie rit van 114 km en 1224 hoogtemeters.

95% van de rit (op de 6 grote klimmen na) heb ik op de grote plateau gereden. Dus veel kracht opgedaan, maar op het einde voelde ik het toch heel goed.
Waar ik me een beetje zorgen over maak: tijdens de rit heb ik op de Koppenberg in mijn bovenbeen net boven de knie iets aan de binnenkant een spier 'voelen bewegen'. Dat was geen prettig gevoel. Ik heb hetzelfde nog een keer of 2 gevoeld en telkens bij het zetten van enorme kracht. Nu, nadien en zelfs vandaag heb ik er geen last meer van gehad. Ik voel ook geen pijn op die plek, maar ik zou toch graag weten wat dit was en of het kwaad kan. Ben ik iets te veel op kracht aan het trainen?

Afhankelijk van het weer deze week ga ik dinsdag op souplesse rijden en donderdag volgt de langste rit tot dusver: 85 km in Pollare + heen/terug. Ik zal rond de 120 km uitkomen vermoed ik.

Volgend weekend zal het lastig worden: zaterdag kan ik niet en zondag ga ik de Andrea Tafi Classic  in Ninove rijden. 85 km met daarin Tenbosse/Muur/Kapelmuur/Bosberg & Congoberg. Beetje kopie van de Peter Van Petegem Classic dat ik onlangs heb gereden. MAAR ik moet in de namiddag om 15u naar de dansvoorstelling van mijn oudste dochter én vrouw gaan kijken dus zal ik héééél vroeg moeten vertrekken vrees ik... :-(





1 opmerking: