vrijdag 20 juni 2014

Ter plaatse !

Yep, nog enkele uurtjes en ik vertrek voor mijn rit naar de top van de Ventoux.

Gisterenavond vertrokken we met 3 bussen richting de Provence, Zuid-Frankrijk. In totaal gaan morgen 3500 fietsers op en rond de Ventoux rijden met de organisatie. Tot mijn grote verbazing was mijn fietscollega David ook ter plaatse, een leuke verrassing. Konden we toch nog even bijpraten. Hij had bijna letterlijk een privé-rit, via fietstransport.be.



De hele nacht in de bus gezeten en met moeite een paar uurtjes ongemakkelijk kunnen slapen. Zo een lange busrit om de nacht in door te brengen is toch niets voor mij :-(
Nu, op het einde van de rit voelde ik me toch tamelijk goed en om 10u45 kwamen we aan in Vaison-la-Romaine. Ik moet zeggen dat toen ik de eerste de Ventoux zag opduiken op de achtergrond, ik even moest slikken. Wat een hoogte en die 2 torens doen je hart even overslaan.



Vaison-la-Romaine is echt een prachtig dorpje: bruisend, veel fietsers (logisch), mooie geschiedenis en bezienswaardigheden (zie onderaan).

Gisteren keeg ik al het goede nieuws dat ik mijn startpakket niet moest gaan ophalen in Bédoin, maar ik kreeg het direct bij de start. Leuk, ik moest me dus niet druk maken om vandaag naar Bédoin te MOETEN rijden.
Voor deze middag hadden we nog een pastabeker gekregen, dus had ik al direct mijn koolhydraten binnen. Na de middag ben ik dus samen met een paar mede-lotgenoten naar Malaucène gereden om de startplaats van morgen te gaan inspecteren. Daar is morgen trouwens ook het slotfeest met de dj's. Het zal een leuk feest worden waar de remmen zullen worden losgegooid. De bus komt ons om 19u halen aan het hotel en brengt ons om 1u terug. Zondagmorgen rond 10u zullen we terug vertrekken richting België om tegen een deftig uur terug thuis te zijn.

Soit, de rit van het hotel naar Malaucène gaat licht omhoog, maar is de ideale opwarmer voor morgen. In Malaucène zijn we even doorgereden tot de top van Col de la Madeleine. Op zich geen supercol, maar voor mij mijn eerste kennismaking met een dergelijke klim. Al bij al moet ik zeggen dat ik geen probemen had met de klim, maar ik ben er tegen 14 km/u opgereden waardoor de hartslag te hoog lag. Morgen zal ik dus enorm moeten doseren, maar ik zie het wel zitten. Ik ga niet beloven dat ik de klim in één stuk naar boven ga rijden, maar ik ga proberen te genieten. En ik ga niet alleen rijden, ik heb afgesproken met anderen :-)




De sfeer is hier trouwens super. Het was deze voormiddag al 26 graden en deze namiddag liep het nog een pak hoger op. Zaaaaaaalig. Het terras van het hotel kijkt van de eerste verdieping uit op het mooie plein van het dorp:






De oude Romeinse brug zijn we ook gaan opzoeken en is echt adembenemend. Op de achtergrond van de foto herken je de Ventoux :-)

Van het moment dat je Vaison-la-Romaine verlaat doemt de immense Ventoux. 'Je kan er gewoon niet anders dan respect voor hebben.'





Dus morgen is het dé dag hé. Om 6 uur heb ik afgesproken voor het ontbijt om tegen 7u te vertrekken naar Malaucène. De 'Ventouristen' mogen pas vertrekken om 7u30, dus zullen we bij de eersten zijn. Eerste doel is om de top te halen en als dit lukt én er is nog 'poeier' over, dan dalen we af naar Sault en doen we de klim ook langs die kant. Het stuk van Chalet Reynard tot de top zou ik toch graag ook eens rijden.

Vandaag wel kennis mogen maken met de wind rond het middengebergte. Heel de weg terug was het wind op kop en het was serieus beuken. Hopelijk gaat de wind morgenvroeg wat liggen en hebben we er tijdens de klim niet veel last van :-s


 Allé, het kan zijn dat jullie morgen niets van mij horen en dat het voor zondag of maandag zal zijn. Afhankelijk van hoe lang ik over mijn klim(men) doe en of ik tussen mij thuiskomst en het feest morgenavond nog tijd heb, laat ik wel iets weten !

En vergeet jullie kaarsjes morgenvroeg niet :-D



 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten