maandag 2 juni 2014

Duivelse onderrug...

Ja lap, de onderrug begint terug parten te spelen en ik wijt het weer aan die duivelse MTB.

Zaterdag was ik mijn inspectierit van de groene Bloso MTB-route  De rit ging goed, maar ik voelde dat de rug heel lastig deed. Het was enorm pompen om overal door te geraken. En dat is niet van mijn gewoonte. Het is alsof ik gewoon niet goed gepositioneerd zit op die fiets, na zovele maanden nagenoeg uitsluitend op de racefiets te hebben gereden. Die laatste zit me echt als genoten.
Pas op hé, als ik na de rit thuiskwam voelde ik me totaal niet vermoeid, maar de rug had enorm last.

Zondag stond de Andrea Tafi Classic in Ninove op het programma. Omdat mijn vrouw en oudste dochter dit weekend hun jaarlijkse dansshow hebben, was het een beetje een hectisch weekend. Vrijdag moesten ze gaan repeteren, zaterdag was het de eerste show en zondag de tweede. Mijn vrouw zorgde dan ook nog voor de opvang van de kinderen tijdens de show.



Gisteren ben ik dus in de namiddag gaan kijken, maar ik moest ook gaan rijden, dus was het vroeg opstaan (6u !!!) om om iets na 7u te kunnen vertrekken voor de 85 km.
Het was pikken, maar ik stond er toch op tijd :-). Maar de lucht was volledig toe en er was zelfs lichte mist. Het voelde niet echt warm :-s

Al van bij het begin had ik het gevoel dat de rug ging lastig doen. Al op de eerste echte (kassei) klim voelde ik de uitstraling. Vervolgens rustig doorgereden en kunnen aanpikken bij een groepje van 'Mon Ventoux'-deelnemers. Eens leuk om de ervaringen van andere te horen en alle advies is welkom!
De rit ging via Pollare richting Deux-Acres en Flobecq, de kant waar ik donderdag al was gaan rijden, maar je weet dat ik dat niet erg vind ;-)
De eerste klim van betekenis van de Mont in Vloesberg, een kleine kilometer aan +- 5 à 6% en een max van 10%. Toen ik daar begon kracht te zetten voelde ik de 'elektriek' door mijn linkerbeen gaan. Geen plezant gevoel als je weet dat als dat gebeurt je alle kracht in je been verliest. Toen had ik besloten om wat meer op souplesse te rijden. Lichter schakelen dus.

Uiteindelijk in dat groepje tot aan de bevoorrading (opnieuw aan het voetbalveld in Opbrakel) gekomen.
Na de bevoorrading (+- 46 km) volgden de grote 4 van de rit. Eerst Ten Bosse in Brakel. Deze ben ik raar maar waar opgereden op mijn buitenblad.

Toen ging het richting Geraardsbergen met... tada... de Muur en Kapelmuur. Het was de klim van aan de lichten op de grote baan over de spoorwegbrug, winkelstraat, Grote Markt en de Vesten.
Het ging al bij al goed, alleen op de Muur moest ik even stoppen op het 'vlakke' stuk net voor het steilste stuk. De pijn in mijn linkerbeen was iets te erg en ik moest even de spieren laten ontspannen. Na de korte (15 seconden) stop ging het vlot tot boven.

Derde klim was... tada... de Bosberg. Hier ben ik enorm vvlot op boven gekomen. Hoe meer ik die klim doe, hoe beter het gaat :-)

Toen was het lichte afdaling tot aan de voet van de Congoberg. Deze klim doe ik echt heel graag, zeker de lange klim. Iets meer dan een kilometer klimmen aan 4 tot 7 %. Lekker doseren tot aan de top en dan wat gas bijgeven.

Op elk van de 3 laatste klimmen was er tijdsregistratie. We moesten aan de start een chip bevestigen op de fiets en bij de start van de klim werd de start geregistreerd en werden we even gefilmd. Boven op de klim werden we 'afgeklokt'. Binnen enkele dagen kunnen we het resultaat op de site bewonderen :-)
To be continued !



Na de Congoberg was het in een rechte lijn via Denderwindeke terug naar Ninove, grotendeels via de steenweg. Lekker vlammen tot het einde om uit te komen op 'slechts' 82 km. Het had gerust wat langer mogen duren :-(

Gemiddelde van 25,5 km/u en net geen 750 hoogtemeters. Geen superklimrit, maar ondanks de rugproblemen ben ik er toch goed doorgesparteld. Al bij al dus een beetje tevreden.

De komende dagen volgt geen training, maar ga ik de rug wat verzorgen. Opnieuw McKenzie-oefeningen en stretching. Hopelijk gaat de uitstraling na een paar dagen terug weg. Fingers crossed.

Vorige week was dus een zeer goede trainingsweek, met meer dan 250 km gereden te hebben. Deze week zal het dus iets minder worden met waarschijnlijk één training en één 100+km rit op zondag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten