woensdag 16 oktober 2013

Alles volgens plan

Awel, na dit weekend durf ik al voorzichtig te zeggen dat alles volgens plan gaat.
En eerlijk, dit gevoel heb ik nog nooit eerder gehad :-)

Vorige week dinsdag ben ik iets minder dan 2 uur langs het water gaan rijden. Het was constant afwisseling van hartslagzone en het was serieus doorgeven om op vlak parcours tot de 146 slagen te geraken. Uiteindelijk net geen 50 km gereden en zo fit als een hoentje terug thuisgekomen, na 10 minuten uitrijden natuurlijk.

2 dagen nadien was het barslecht weer dus gekozen voor de rollen. Ik heb dezelfde training van dinsdag gedaan maar dan 'slechts' 52 minuten. Op de rollen is het een pak zwaarder. Ik heb 2 ventilatoren voor mij geplaatst om wat natuurlijke weerstand te hebben ;-)
Maar ik moet zeggen: na de 52 minuten nog even uitrijden en superfris (maar natuurlijk kletsnat :-) ) afgestapt.

De verleiding is ENORM groot om niet verder te rijden na de training !

Dit weekend gelukkig op zaterdag gaan rijden, want zondag was niet echt een schitterende dag ;-)
Ik ben zaterdagochtend dus gaan rijden met de Triple R-groep. We vertrokken in Ninove voor een rit van 75 km richting Flobecq. Ik ken deze streek nog supergoed van toen ik ging MTB'en dus ik wist waaraan me te verwachten. We deden nog een stuk van Ten Bosse aan om zo vanuit (Op)Brakel de lange klim van La Houppe via de steenweg aan te gaan: 4,6 km  aan gemiddelde van 2,6 % met een max van 5 %. Heel leuke klim die ik vol enthousiasme op het buitenblad was begonnen maar halfweg moest ik toch terugschakelen naar de 34-tanden. De hartslag liep ook enorm op dus was het doseren geblazen voor de rest van de klim.
Van de top ging het even naar beneden om dan opnieuw goed te klimmen langs de Pottelberg en het Bois de la Louvière. Heel mooie streek toch om wat hoogtemeters op te doen ;-)
Via Deux-Acres ging het naar Atembeke waar ik voor het eerst met de racefiets de Bosberg opreed. Jawadde, met de MTB was het toch een pak comfortabeler hoor. Uiteindelijk uitgekomen op 75 km en 650 hoogtemeters en op het einde voelde ik me nog héél fris. Happy ending dus ;)
Dit was echt de eerste keer dat ik het resultaat van de trainingen voelde.
De route.

Zondag en maandag was het rustdag en gisteren heb ik op de rollen gereden. Slechts 50 minuten maar toch leuke en afwisselende training. Morgen doe ik nogmaals hetzelfde.

Het mag in de week eens wat rustiger zijn, want dit weekend staat de befaamde rondekestraining op het programma. Zaterdag geven ze de beste dag dus mag ik 8 rondekes van +- 10 km rijden met daarin 2 hellingen die ik op souplesse en met een max van 149 hs op moet rijden. Zal dus ongeveer uitkomen op een 80 km...

Bij deze ga ik ook een klein 'geheim' vertellen dat waarschijnlijk niemand gaat geloven: nog nooit in mijn leven ben ik tijdens een rit over de 80 km gegaan, niet op de baan, niet op de mtb. Al een paar keer tot 79 gegaan, maar nooit de grens van 80 km overschreden. Het zal ooit wel gebeuren zeker...

Wat ik ook steeds meer ga doen, is plat op mijn stuur liggen. Vroeger zou ik altijd rechter gezeten hebben, maar ga ik (on)bewust meer naar voor hellen om een betere aerodynamica te hebben, voor zover je over aerodynamica kan spreken bij 35 km/u. Neeje, ik kan precies op die manier vlotter een stevig tempo aanhouden en hierbij de hartslag constant houden.

Ik kan nagenoeg een hele fiets in elkaar steken, maar vraag me niet om een derailleur af te stellen, dus ben ik
vandaag even langsgegaan bij mijn Specialized-dealer in Wetteren om de versnellingen eens af te stellen. Ik moest toch nog met de fiets langsgaan voor de eerste controle, dus was het geen probleem. Ik heb al een 2300 kilometer op de teller staan na maand of 5 dus de kilometers dikken goed aan, zeker nu ik met de trainingen ben begonnen. Fietsje schakelt nu terug zalig en ze hebben zelfs de remmen eens nagekeken en beide wielen nagekeken op de wielrichter. Voorwiel had een kleine slag nadat ik een week of 2 geleden door een put was gereden en die is er nu ook uit. Over service gesproken :-D Hunne (nieuwe) mechanieker is trouwens 'ne krak in zijn vak', jawadde.
Ondertussen nog eens zitten geilen op de nieuwe Specialized-modellen en -accessoires. Wel gewaagde kleurtjes dit jaar ;-)

Aja, nog een huis-, tuin- en keukentip voor bikers die met een wit stuurlint rondrijden en deze wit willen houden.... washandje nat maken en uitwringen, hand insteken, wat Dash-KORRELS (geen vloeibare bazaar aub) op strooien en al 'vroem-vroemend' over je stuurlint wrijven. Nagelwit gewoon...

To be continued !
Seeya next time


2 opmerkingen:

  1. Als je eens over de 80km wilt gaan, moet je maar eens meerijden :) je bent niet al te ver van mij verwijderd (Horebeke) dus altijd welkom.
    Ik trek volgend jaar naar de Ventoux voor de Cinglé te doen, dus tips die je leert voor klimtrainingen op rollen enzo bespreek ik graag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staat genoteerd. Jullie tempo zal wel een pakje hoger liggen dus zal het nog niet voor direct zijn, vermoed ik.
    Geef je gegevens maar eens via e-mail door :-).

    BeantwoordenVerwijderen