maandag 7 oktober 2013

Answer to almost all of my questions...

Korte post vandaag :-)

In de vorige post had ik al verteld over het nieuwe schema dat ik had gekregen, maar toen ik bij Koen was had ik nog een hele reeks vragen en heb hier toch een duidelijk antwoord op gekregen.

Pijnlijke kuiten

Een fenomeen waar ik al een tijd last van heb. Ik kan er 's morgens mee opstaan en sommige dagen voel ik er niets van: gewoon pijnlijke kuiten bij het rechtstaan of wandelen. Precies dat je een marathon hebt gelopen ;-)
Ik heb er kracht in, dat is het probleem niet, maar zeker tijdens het begin van een training voel je dat ze pijnlijk aanvoelen, alsof het bloed niet goed genoeg door de spieren stroomt.
Op zich gaat het niets te maken hebben met de trainingen of vermoeidheid, maar wel met de stijfheid van de spieren, dus moet ik nu zeker elke dag wat stretchoefeningen doen. Kan eenvoudig op het werk, bij het opstaan, net voor het gaan slapen, ... Dus ik zou me geen zorgen moeten maken :-)

Zakken door de knieën

Ik heb Koen uitgelegd welk fenomeen ik voor heb, maar ik moet eerlijk toegeven dat het probleem zich de laatste maand geen enkele meer heeft voorgedaan... Nu, hij vertelde dat het probleem met de houding op de fiets kan te maken hebben én ik heb het ook meestal voor als ik op mijn MTB rijdt of zelfs als ik kort met fiets naar het werk rijd (andere fiets dan racefiets/mtb).
Ik ga er dus op letten wanneer ik nog eens voor heb. Het kan dus zijn dat er te veel druk op een plaats onder mijn knie (forgot the name) komt en dat hierdoor het doorzakken wordt veroorzaakt.

Uitrijden/losrijden

Bij sommige trainingen stond soms dat ik 10 of 20 minuten moest losrijden. Via een forum had ik al vernomen dat je dit het beste doet door aan 2/3 van de normale snelheid van je training moest rijden aan dezelfde/licht verhoogde cadans, met het doel je hartslag zo laag mogelijk te laten zakken.
Close but no close, de bedoeling voor mij is gewoon om in de zone van de recuperatie te rijden (100-115).
Hoe ik dit ga doen, god may know, want tijdens het uitrijden kwam ik altijd iets boven de 120 hs uit. Zal dus wennen worden. Een koffiemolentje draaien om dit te bereiken is volgens Koen toegelaten.

Diesel ?

Nog iets wat ik al een hele tijd voor heb is, is het zogenaamde 'diesel'-effect. Bij het mtb'en kon ik het eerste halfuur 3 keer sterven, maar als ik tussendoor goed kon recupereren, dan ging de rest van de rit heel vlot.
Op de racefiets moet ik het eerste half uur ook precies opwarmen voor de motor aanslaat.
Om dit te verbeteren, moet ik de warm-up beter verzorgen en geleidelijker aan stijgen in hartslag. To be continued...

Stabilisatie

In de rugschool hadden ze me destijds verteld om de stabilisatieoefening steeds een paar seconden vol te houden. Nu moet alles met ritmische bewegingen gebeuren. Een houding niet meer vasthouden, maar in één vloeiende beweging overgaan naar de volgende.

Voeding

De laatste 2 weken was ik al wat gaan 'googlen' naar hoe ik mijn voeding moest aanpassen aan de trainingen. Toen ik er bij Koen aan begon, dan vertelde hij me dat ik me hier nog niet moest mee bezighouden. Gewoon voldoende drinken, voldoende koolhydraten binnenspelen voor en tijdens de training en vooral je lichaam verzorgen.
Geen recovery shakes of dergelijke en dit omdat ik, eigenlijk logisch, nog geen zware trainingen heb.

Ook als je een rit 's morgens moet gaan rijden, 2 uur daarvoor al goed eten: boterham met confituur, eventueel wat pasta...

Ik had een tijd al eens gelezen over Brinta, een licht verteerbaar ontbijt bestaande uit volkorentarwemeel, boordevol koolhydraten. Mijn vrouwtje had het de dag nadien al meegebracht en ik moet zeggen dat het een aanrader is. Het lijkt wat op beschuitenpap ;-), maar met een beetje suiker is dit echt de moeite. Met warme melk moet je het eten en je maag weet er totaal niet van. Je kan het zelfs eten een uurtje voor een training zonder last te krijgen aan de maag. Het is nog even afwachten, maar ik zal wel laten weten hoe het verloopt :-)


Waarover mijn volgende post zal gaan, heb ik nog geen flauw idee, we'll see.
Morgen heb ik een buitentraining van 2 uur gepland met veel interval en donderdag waarschijnlijk dezelfde training op de rollen, maar dan maximum een uurtje. Spinning zal voor volgende week zijn.
Komend weekend volgt een duurtraining van 3 uur op licht golvend parcours. Ga eens richting Gent rijden denk ik...

Stay tuned !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten