maandag 27 januari 2014

Een 'beetje' geruster.

Gisteren was het opnieuw duurtraining op de planning. Vertrek was bij mijn schoonouders en ging over een stuk van de Vlaamse Ardennen naar Oudenaarde, daar via de Schelde tot net voorbij Gavere en dan terug al klimmend over Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem naar de start.

Tot in Oudenaarde was het leuk klimmen, maar het was moeilijk om de hartslag laag te houden. Het was tamelijk koud (2°) en ik had duidelijk last van de kou, niet van mijn gewoonte. Net voor Oudenaarde kon ik bij iemand (veel ouder :-) ) aansluiten en even profiteren van zijn wiel. Plezant en we wisselden vaak van kop. Nadien kwam er nog een 3de persoon bij en ik moet toegeven dat ik het mis om met wat mensen samen te rijden :-(
Aan de Schelde in Oudenaarde sloot ik aan bij een man en vrouw in hun veertiger jaren en daar hebben we ook goed kunnen doorrijden (+- 30km/u). Chapeau voor de vrouw want het was een mooi tempo zenne.

Na het stuk aan het water volgde een mooie klim naar het centrum van Semmerzake. Een kleine kilometer aan 3% gemiddeld.

Air Control Centre Semmerzake

Hier voelde  ik al dat ik iets te veel had gegeven voordien. Ik zat toen aan +- 45 km. Uiteindelijk ben ik verder blijven rijden met een ijskoude kopwind en uitgekomen op net geen 3 uur rijden en net geen 70 km. Genoeg voor een koude zondag zoals deze. De verzuring was zéér goed te voelen.

De verkoudheid is nog totaal niet weg. Ik snotter nog veel, zeker bij temperatuursschommelingen en de hoest wil maar niet weg :-( Het virus zit dus nog in mijn lijf en dat zal zeker meespelen in mijn huidige conditie.
Ik ga één dezer dagen toch eens passeren bij 'meneer doktoor' want er moet iets gebeuren.

Vanavond moest ik terug bij Koen om een nieuw schema. Na de mentale tiks van de voorbije maanden moest ik mijn hart eens luchten.
Hij stelde me wel enigszins gerust(er). De test van 2 weken geleden bij die sportdokter moet ik wat nuanceren. Binnenkort volgt mijn retest en hij zal al tevreden zijn als ik 280 watt trap én vooral dat mijn verzuringwaarde hoger ligt dan bij de eerste test. Niet panikeren dus en verder doen zoals ik nu doe.

Binnen 2 weken wordt de datum van de retest bepaald en we gaan dan ook direct een fietsafstelling uitvoeren. Dan ben ik direct zeker dat ik correct op mijn fiets zit. Ik voel me zeker niet slecht, maar misschien kan ik kleine wijziging me voordeel opleveren

Met het guurdere weer dat er zit aan te komen zijn de trainingen wel een pak anders. Veel meer op de rollen, maar kortere trainingen. Ook de duurtrainingen buiten zijn nu beperkt tot 2,5 uur en onder de 3° raad hij me aan om niet buiten te gaan rijden. Zeker met de verkoudheid ben ik daar nier rouwig om :-)

Morgen mag ik al terug om het probleem met de kuiten te behandelen. Ze denken aan spiercontracturen en sportmassages zouden het probleem moeten oplossen... Laten we hopen...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten