dinsdag 14 januari 2014

Mentale tik

Vanavond moest ik bij Pascal Scheerlinck gaan voor een cardiogram tijdens een korte inspanningstest.
Ik heb aan heel de avond maar één positief punt overgehouden: mijn hart is 100% gezond !

Al de rest heeft voor een mentale tik gezorgd.
Ik moest de test op een hometrainer afleggen en ik ben de test moeten stoppen op ongeveer 250 watt, wat dus nauwelijks een verbetering is van de (wattage)conditie van begin september :-(
Ok, de situatie was verrevan ideaal: sinds deze morgen loop ik met een snotvalling rond, geen opwarming voor de test, een hometrainer ipv mijn eigen fiets waar ik goed op zit, ...

Maar toch, ik mag dit niet als excuus gebruiken. Momenteel weet ik niet waar ik sta en of de maanden (lichte) training al IETS heeft opgeleverd :-(

3 opmerkingen:

  1. Natuurlijk speelt je verkoudheid zeker een rol. Mogelijks loop je rond met een virus en had je test een beter resultaat opgeleverd.

    Los daarvan, is volgens mij, je workload onvoldoende groot om een merkbaar verschil op te leveren tov je conditie van begin september. Ik denk dat je veel verder zou gestaan hebben mocht je af en toe wat meer intensiteit of langere duurtrainingen ingevoerd hebben. Ik zie dat je strava gebruikt. Kan je eens je 'Fitness & Freshness' grafiek tonen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koen had me vooraf gezegd dat ik tot nieuwjaar nagenoeg niet in de intensieve zone ging rijden, vooral lange duur en extensief dus. Heb ik gedaan en de eerste maanden waren er ritten bij tot max 3 uur. Sinds november is de duur van de ritten verminderd en rijd ik ook meer op de rollen. Sinds nieuwjaar zitten er ook meer intensieve blokken bij om terug wat op kracht te leren trappen, maar tegelijkertijd worden er een pak meer duurtrainingen aan lage hartslag ingevoerd. Wat ook wel is, is dat ik voor nieuwjaar niet genoeg aandacht schonk aan de te rijden hartslagen tijdens trainingen. Als ik 135 hs moest rijden en ik ging een paar minuten tot 142 dan trok ik het me niet aan. Het is tot me doorgedrongen dat ik mij moet houden aan de opgegeven hartslagen en me mijn tempo daar aan moet aanpassen, whatever it takes. En sinds nieuwjaar lukt dit ook goed.
    Maar ja, war betreft je opmerking over de duur: in de week kan ik organisatorisch gewoon niet 2,5 à 3 uur gaan rijden. Rollen zijn dan het alternatief, maar dan is 1u à 1u15 het maximum. Eenmaal het beter weer en langer licht wordt kan ik terug wel langere ritten in de week rijden en dan zal ik idd veel meer duurtrainingen moeten gaan rijden.

    Vandaag is de verkoudheid volop doorgebroken dus het virus zal al enkele dagen in mijn lichaam hebben gezeten, maar ik mag en wil niet te veel excuses zoeken.

    Wat betreft de Fitness & Freshness grafiek: ik moet hier mijn FTP-waarde opgeven. Wat is dit en hoe bepaal ik die ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je Tacx software heeft een ingebouwd programma om de FTP te bepalen. Zoek maar even op. Mocht je het niet vinden roep je maar even op Facebook. :-)
    Wat betreft die verkoudheid: ik heb die deze week ook over me heen gehad en voel me als een shotelvod. Je mag er zeker van zijn dat dit negatieve invloed heeft gehad op je resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen