zondag 12 januari 2014

Wat intensiever :-)

Deze week met volle moed begonnen aan het nieuwe intensievere schema.

Dinsdag 1u20 op de rollen (inclusief cooldown van 8 minuten). Meteen de langste rollentraining van mijn trainingsschema's tot nu toe. Leuke training met véééél blokjes waaronder intensief hoog en intensief laag. Pittig, maar tussenin voldoende tijd om wat te recupereren.

Donderdag was het een korte klimtraining buiten in den donker. 6 ronden van 7,5 km met daarin 2 klimmen. Op de eerste klim mocht ik tot hartslag 146 gaan, op de 2de (veel langere) klim mocht ik tot 150 hartslag gaan. Tussenin had ik mij een max opgelegd van 136 hartslagen.
Ik had mijn grote lampen geïnstalleerd omdat ik elke ronde een stuk van de Leirekensroute moest rijden en daar is er totaal geen verlichting. Ik moet zeggen dat ik een paar mensen met het vele licht gefopt heb :-)
Ze denken dat er een grote moto of iets dergelijks afkomt en dan merken ze dat het 'maar' ne wielerterrorist is. Altijd leuk als je de reactie ziet als je dan passeert :-).

Op zich ging de training heel goed, maar ik zit met een ander probleem nu en dat zijn mijn kuiten :-(.
Ik heb constante last van de kuiten. Ze zijn enorm gespannen en doen heel veel pijn. Bij het klimmen komt de pijn op en dit trekt dan door naar de bovenbenen waardoor ik het gevoel van verzuring krijg terwijl dit totaal niet het geval is. Als ik dan even stop en ik stretch de onderbenen wat, dan kan ik terug verder. Ook op het einde van de training heb ik geen last van verzuring.

Dagelijks doe ik tot 2 keer specifieke stretchoefeningen. Nele heeft me enkele oefeningen meegegeven om te doen, maar veel effect hebben ze niet. De stretching heeft wel effect, want ik ben al een stuk leniger.
Is het een overbelasting van de kuiten, is het iets bij de afstelling van de pedalen/schoenplaatsjes/zadel/... ?
Ik weet het niet goed meer.

Tijdens mijn rit van gisteren had ik in het begin last van de kuiten, maar naargelang de rit vorderde ging het beter. Maar ja, het is vooral bij het zetten van kracht dat het probleem zich speelt en gisteren was tamelijk rustig. Ik moest 10 minuten lange duur laag rijden gevolgd door 5 minuten intensief laag en dit 6 keer  + 15 minuten recup. Ik heb dus in totaal een 30 minuten aan hartslag +- 150 gereden en in die periodes voelde ik wel de last opkomen. Bij lage hartslag voel je dit natuurlijk nauwelijks...

Vandaag geen training. Véééél te koud en ook eens een dagje rust. Ons oudste dochter heeft haar eerste schoolloop vandaag en we gaan supporteren :-)

Deze week is het een superdrukke week. 4 trainingen (2 keer rollen en 2 keer buiten), waaronder volgende zondag de eerste duurtraining van 4 uur aan lage hartslag (lange duur hoog) met om de 20 minuten 4 minuten in de intensief lage zone.

Van de organisatie van de Mon Ventoux is het verplicht om een keuringsattest af te leveren waarbij een dokter je fit genoeg verklaart om aan de challenge mee te doen.
Daarom moet ik dinsdag moet ik een cardiotest laten doen bij sportarts Pascal Scheerlinck (geen familie van) in Liedekerke. Tijdens een korte inspanningstest om de hometrainer wordt er een cardiogram gemaakt.
Ben benieuwd. Vorig jaar hebben ze dit wel al gedaan in het ASZ, dus ik weet dat er met mijn hart niets aan de hand is...

 En zaterdag gaan we met enkele mensen naar Velofollies eens kijken wat ze allemaal aanbieden :-) Sporta heeft er ook een stand voor hun organisatie...

Ah ja, het probleem met de Tacx-software is opgelost. Gisteren link naar een nieuwe update gekregen en ik kan terug exporteren :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten