vrijdag 3 januari 2014

2014 op gang gefietst !

Eerst en vooral aan iedereen een gelukkig en vreugdevol 2014 gewenst.
Ik heb de feestdagen goed verteerd en er is geen gewicht bijgekomen :-)

De eerste dag van het jaar ben ik in de namiddag al direct gaan rijden. Ik was bij mijn schoonouders aan de rand van de Vlaamse Ardennen en ik had een ritje samengesteld met een bezoek aan de Berendries. Ik had deze nog nooit gereden dus werd het hoog tijd.

Het weer zat me wel niet echt mee. Rukwinden waardoor ik me soms niet op mijn gemak voelde. Ik voelde de wind vaak tegen het voorwiel van de racer beuken en zelfs in afdalingen voelde je de wind goed.
De temperatuur zat wel goed.

Een ritje in die omgeving staat garant voor klimmen, klimmen en klimmen. En ja, soms ook een mooie afdaling :-)
Na een 20-tal kilometer kwam ik aan de voet van de Berendries. Ik herkende deze eerst niet en vooral omdat deze volledig open lag. Blijkbaar is Aquafin de straat volledig aan het vernieuwen dus mocht ik de klim op een modderlaag en 'al plassen en putten ontwijkend' oprijden. Jawadde, ik heb mijn peren gezien. Met een kleine piek van 17,5% kan deze goed tellen. Ok, de klim off-road oprijden is geen referentie dus ik zal hier binnen een maandje of 2 nog eens moeten passeren.

Na de Berendries volgde direct nog een mooi steil klimmetje en dan ging het rustig op en af richting Sint-Antelinks. De klim naar de kerk is ook niet van de poes, maar uiteindelijk toch vlot boven geraakt.
Doel van de voorgeschreven training was 2,5 uur rijden op 'golvend' terrein aan een hartslag tussen 128 en 146. Golvend heb ik wel hééél letterlijk genomen ;-) en uiteindelijk ben ik uitgekomen op een gemiddelde van 143. Met een totaal aantal hoogtemeters van  665 hoogtemeters op net geen 52 kilometer én de aanwezige rukwinden is dit niet slecht vond ik zelf.

Het ritje kan je hier vinden.

Vandaag had ik een extra training op de rollen voorzien, maar ik had een totale off-day vandaag. Kuiten deden enorm pijn bij het zetten van kracht en in de zwaardere blokken voelde ik de kracht wegvloeien.
Kan gebeuren. Volgende keer beter. Maar ik heb toch mijn 42 minuten gereden vandaag :-)

Morgen rustig aan doen en zondag 2 uurtjes rustig rijden op de baan.


1 opmerking: