vrijdag 1 november 2013

Rug blijft parten spelen

Gisteren teruggekomen van 3 daagjes weg met het vrouwtje en op een of andere manier zal het wel deugd gedaan hebben. Even weg van de kinderen, wat quality time met de vrouw, maar al bij al toch vermoeiende dagen. Eerste dag wat sightseeing in Spijkenisse en de dag nadien in Rotterdam en dit is toch wat uurtjes stappen en slenteren... Het bed ginder was zalig, maar toch te hard naar onze zin met als gevolg dat het rugje niet echt tevreden was.

De dagen na mijn bezoek bij de osteopaat waren niet echt schitterend. De onderrug blijft stijf en bij lange tijd zitten begint alles te verkrampen :-(

Gisterenochtend in het hotel in de fitnesszaal toch een half uurtje op de hometrainer gereden en daar merkte ik wel op dat de kracht er wel is, alleen die onderrug hé

Vandaag stond de volgende training op het programma en ik gunde me vandaag een 'follieke': een MTB-toertocht in Baardegem, een rit waar ik al jaren naartoe ga en me altijd goed amuseer.

Deze morgen opgestaan, wat Brinta naar binnen gekapt en de bike op. De verwachte lichte regen die ze deze voormiddag opgaven, was totaal geen sprake. Ook de temperatuur lag hoger dan verwacht dus had ik me wat overkleed. Na enkele kilometers heb ik wijselijk het regenvestje uitgedaan en gewoon met windbreker en tussenseizoensvestje doorgereden. Ook voor de eerste keer de Northwave Celsius Arctic GTX aangetrokken en geen seconde beklaagd. Niet te warm, waterproof en je kan er vol mee in de modder stappen :-)

En modder was er. Niet overdreven veel, maar het lag er overal 'sappig' bij. Normaal rijd ik altijd met Racing Ralph voor en achter, maar nu toch de Rocket Ron vooraan gestoken voor wat meer grip.

Ik kon vandaag inpikken op het parcours op ongeveer een 4 kilometer van mijn huis dus het was ideaal.

Eerlijk: het eerste uur liep van geen meter. Niet meer gewoon om met de MTB te rijden en bijgevolg 3 kilo extra mee te sleuren. Ook zat de onderrug muurvast deze morgen en ik dacht er al aan om na 2 km terug te keren :-(

Nu, de laatste maanden heb ik al wat meer op mijn tanden leren bijten en ik weet dat ik bij sommige ritten het 'diesel'-effect heb dus ben ik blijven doorrijden.
Met de MTB off-road je hartslag onder controle houden is voor mij geen sinecure en dat merkte ik al de eerste kilometers.

Naargelang de rit vorderde ging het steeds beter en beter. De onderrug gaf enorm veel last, maar ik merkte geen krachtverlies ! De hartslag begon wat te zakken en ik begon deze juist onder mijn  omslagpunt te krijgen. Verre van ideaal, maar ja, doseren in het MTB'en is nooit mijn sterkste punt geweest.

Uiteindelijk gingen de kilometers vlot voorbij en ik ging normaal gezien de 35 km rijden, maar toen de splitsing met de 46 km verscheen, niet nagedacht en deze gevolgd. De rit had een hoog Bloso-gehalte, waarmee ik bedoel dat er veel Bloso-trajecten werden gevolgd. Ik ken de streek héél goed, maar toch heb ik nog enkele nieuwe baantjes leren kennen.

Op het einde kon ik nog steeds goed kracht zetten en de soms pittige klimmetjes kwam ik vlot boven.

Uiteindelijk thuisgekomen met net 60 km en met een goed gevoel. De rug deed enorm veel pijn, maar er was geen verzuring. De trainingen werpen precies wel hun vruchten af of ben ik verkeerd. Ik heb onderweg ook nagenoeg geen onderbrekingen gehad, dus het is een serieuze verbetering voor mij.

Aan de rug ga ik wel iets moeten doen, maar wat ? Terug naar de osteo of toch eens verder naar laten kijken... Ik weet het echt niet. Dinsdag moet ik mijn nieuwe trainingsschema voor november gaan oppikken en misschien ga ik daar eens mijn licht opsteken. Misschien kan het opgelost worden met wat kine. Omdat ik nu geen krachtverlies meer merk, ligt het probleem misschien gewoon bij de spieren ? Ontsteking misschien ?
To be continued.

Zondag ga ik 2 uurtjes op de baan rijden. 2 uur lang lange duur (hoog) hartslagzone met om de 15 minuten een sprint van 500 meter. Snelheidstraining zeker ?

Seeya later.



2 opmerkingen:

  1. nekeer bij Walter van Hinterdael gaan anders ?? ik hoor daar van alle kanten en zijden goed van spreken. http://www.walterhinderdael.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga eerst afwachten tot ik dinsdag bij Koen ben geweest. Hopelijk kan hij me in de juiste richting duwen. Over Hintendael heb ik ook al veel goeds gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen