vrijdag 6 december 2013

Intensiteit van de rollen


Even quoten van een antwoord op een eerdere post van mezelf. Toen liet ik uitschijnen dat 1 uur rollen overeen kwam met 2 uur buiten rijden...

Vandaag aan Koen wat uitleg kunnen vragen. Het is idd wat ik dacht. Voor hem komt 1 uur op de rollen overeen met 2 uur buiten.
Ik heb zijn redenering gevraagd en kreeg het volgende antwoord.
Als je een training voor op de rollen (met verschillende blokken, dus niet als je 1 uur in dezelfde hartslagzone rijdt hé, ter verduidelijking) buiten gaat rijden, dan verhoogt de duur van de blokken. Je hart heeft op die manier langer de tijd om te kunnen wennen aan de overgang tussen de blokken, waardoor de training minder zwaar wordt.
Dit geldt natuurlijk wel alleen als je op hartslag traint en niet op snelheid of cadans. Als je op hartslag traint dan doet het er niet toe dat je buiten meer weerstand (door weersomstandigheden) hebt....

Gisteren een leuke cadanstraining gereden. 4 minuten rond de 143 hs met een cadans van 60 omwentelingen per minuut gevolgd door 4 minuten rond de 132 hs met een cadans van 90 omwentelingen per minuut en dit 7 keer herhalen. Ik kwam uit iets over het uur. Pittig, maar na het uur voelde ik me nog super. Doet eens deugd, want er was toch al wat kracht mee gemoeid en de rug hield het goed vol.
De laatste weken doe ik enorm veel buikspieroefeningen en dit voel ik precies wel goed. Veel kracht komt uit de onderrug en hoe beter de onderrugspieren worden, hoe meer voordeel me dit op de fiets zal geven, hoop ik ;-)  

Morgen staat een MTB-clinic in het Bois des Rêves in Ottignies op het programma. Met een paar MTB-collega's van de Mountain Challengers ga ik me een paar uurtjes amuseren. Hopelijk wordt het niet te technisch want het is al een tijdje geleden dat ik nog ben gaan mountainbiken.




Zondag volgt een anderhalf uurtje losrijden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten