zondag 8 december 2013

Oh, wat is mtb'en leuk :-)

Gisteren was het een dag waar ik naar uit keek: mtb-clinic in het Bois des Rêves in Ottignies.
Ooit ben ik daar al eens een stuk doorgereden tijdens een MTB-toertocht, maar kon me geen beeld meer vormen van de omgeving.
Zodra ik in Wavre de autostrade verliet en je zag het bos in de verte opduiken, wist ik dat het dag vol plezier zou worden.
Het was friskes, maar ik had me goed gekleed en eenmaal op de fiets voel je daar niets meer van. Het heeft een paar keer lichtjes gedruppeld, maar in het bos heb je daaar geen last van :-)
Zoals gewoonlijk was ik er weer veel te vroeg en ik kon op mijn gemak uitpakken. Het volk begon nadien toe te komen en ze bleven maar komen.
Het was zowel een rookie als advanced clinic en ik had me opgegeven als rookie, maar blijkbaar had mijnen compagnon me ingeschat als advanced en dit ook zo doorgegeven. Jepla, begon al goed :-s

Na een korte briefing en check van de bikes én vooral de bandenspanning vertrokken we voor een opwarmingsrondje in het bos. Ik had toen wel al beslist om samen met mijn compagnons ook aan te sluiten bij de rookie groep.

Het bos bleek in 2 delen te zijn verdeeld: de ene kant is voor wandelaars en lopers en het andere deel is speciaal voor de bikers. Alles is er voorzien: (echt) steile klimmen en dus ook afdalingen, singletracks, northshore en zo voort. Echt perfect dus om op techniek te trainen en ook om je conditie aan te scherpen.

Tijdens de clinic leerden we hoe we het best een klim aanvingen en indeelden, hoe ons gewicht te verdelen naarmate de omstandigheden, hoe een bocht met snelheid te nemen, kort rond een`boom draaien, kleine jumps nemen, enz.
Ik heb er veel van opgestoken en de tips werkten degelijk. Ik ging veel vlotter door kombochten (zonder te remmen, wat ik vroeger wel deed!) en in off-camber afdalingen leerde ik ook beter de controle te behouden. Het ging enorm vlot. Op elke steile klim geraakte ik boven. Zelfs de klimmen met boomwortels gingen heel vlot. Veel had ik te danken aan mijnen Specialized Epic. Man, wat hou ik toch van die fiets. Overal grip en superveel controle. Even nuanceren, want ik reed wel rond met lage druk in de banden: 1.5 vooraan en 1.7 achteraan. Wat eigenlijk nog niet zooo laag is, maar ik rijd nog met binnenbanden en niet tubeless, dus door nog lager te gaan zou mijn kans op snakebites te groot geworden zijn. Moet wel zeggen dat in het bos geen gevaarlijke obstakels zoals stenen en rotsen te vinden zijn, dus heb je sowieso minder kans op lekrijden.



Deze zomer was ik eindelijk van triple naar dubbel gegaan, maar ik rijd nu wel rond met een 39/26 wat natuurlijk niet echt licht is. Op mijn triple had ik een tandwiel van 2 tanden en dit kon ik wel gebruiken, zeker op hellingen van meer dan 25%.
Ik moest het dus iets meer doen op kracht en hierover was ik gisteren zo tevreden. Ik denk dat ik nog nooit zoveel power gevoeld heb tijdens het mountainbiken. Er waren ook wat langere klimmen waaraan je de conditie kon testen en ook hier had ik nergens problemen. Ok, veel kilometers hebben we er niet gereden (ik schat rond de 13 km) maar in dit bos rijd je altijd technisch rond en zelfs bij afdalingen moet je je concentratie altijd behouden dus rustig rijden zit er nooit in.

Wel één raar ding: bij de laatste oefening heb ik mijn enigste crash gehad. We moesten een korte (dalende) bocht naar rechts doen rond een boom en dan steil naar beneden met de afgrond langs de linkerkant.
Laat me 500 keer langs links rond een boom draaien en ik heb nooit problemen, maar langs rechts gebeurt er altijd wel iets en dit was gisteren dus ook het geval. De instructeur moest me bij het draaien al tegenhouden omdat ik niet in de richting keek waar ik naartoe moest en de concentratie was totaal weg. Gevolg: tijdens de afdaling niet geconcentreerd en het voorwiel schoof weg en ik dook de afgrond in, over de kop. Niets aan de hand, buiten 2 serieuze blauwe plekken, op het bovenbeen en op de knie.
Om die redenen moest ik bij de rookies blijven ! Bij de advanced-groep doen ze meer van die zaken en daar zou ik totaal afgegaan zijn...

Ik denk dat Kris Hertsens (instructeur en toch een serieuze naam in het Belgische mountainbike-wereldje) me tijdens de clinic 3 keer heeft gezegd dat ik naar de advanced-groep moest gaan omdat ik technisch heel sterk was, maar daar wringt toch het schoentje. Is het gewoon mijn zelfvertrouwen waar ik een serieus gebrek aan heb of is het iets anders.
Ik heb dat overal: ik schat me enorm laag in en soms komt dat goed uit, maar soms leer ik gewoon niets bij omdat ik in een te lage groep zit.
Ik moet dus een manier vinden om mijn zelfvertrouwen op te krikken, maar hoe begin je hieraan ? :-(

Al bij al was het een super leerrijke dag en op zulke dagen merk ik keer op keer hoezeer ik het mtb'en mis. Let op: de omstandigheden in het bos waren perfect. Geen modder, ideaal fietsweer, niet baggeren dus !
Ik moet technische klimmen en afdalingen voor mijn neus geschoteld krijgen en dan ben ik een klein kind in een speeltuin :-D.

Na de clinic zijn me met een grote deel van de groep nog iets gaan drinken en eten in een brasserie in Ottignies.
Hopelijk gaat de organisatie nadien nog wat beelden en/of foto's (en hopelijk geen bloopers) online zetten. Als dit gebeurt geef ik wel een seintje ;-)

Ik dank het team van mtb-clinics (Kris Hertsens, Jeffrey Goethals en Jeroen Mettepenningen) en mijn fietscompagnons (Jo, Johan en Kris) voor de superleuke dag en hopelijk zie ik heb binnenkort terug in het veld, als ik groen licht krijg van de trainer ;-).

Vandaag  ben ik anderhalf uur gaan losrijden. Deed echt deugd en met gemiddeld 128 hs was het niet slecht.
Morgen terug een uurtje op de rollen en dinsdag en woensdag zit ik eens niet op de fiets :-)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten