maandag 23 december 2013

Time to vote !

Nee, je mag/kan nog niet stemmen of ik de top ga halen of niet... ik wil nog iets van zelfvertrouwen behouden ;-)

Neeje, ik zou deze week mijn nieuwe wielset willen bestellen en ik twijfel nog enkele dingen. En daarom klop ik eens bij jullie aan.

Even samenvatten.

Als velg heb ik voor de Pacenti SL23-velg gekozen. Hieronder wat uitleg over de velg gehaald van de FB-pagina van Wheel Tec:

De Pacenti Cycle Design SL23 velgen zijn in korte tijd een van onze populairste allround velgen geworden. Deze door Kirk Pacenti ontworpen velg verenigt een aantal van onze favoriete velg eigenschappen. Een breed en aerodynamisch profiel, een laag gewicht, tubeless-friendly, een sterke constructie en een zeer goede gewichts-stijfheids ratio. Deze velg meet 24mm breed, daar waar veel "klassieke" velgen niet verder komen dan 19 a 21mm. Een brede velg heeft het voordeel dat de band "boller" komt te staan en bij lage druk beter ondersteund wordt Hierdoor blijft vormvastheid beter behouden. Het volume neemt toe, en de daardoor kun je met lagere druk rijden terwijl de wielen toch als een scheermes blijven sturen! Dit verhoogt het comfort voor de rijder, terwijl de grip toeneemt en de rolweerstand afneemt. Een bijkomend voordeel is de aerodynamischer overgang tussen de velg en de band. De SL23 heeft een gelaste verbinding en een CNC afgedraaid remvlak met slijtage indicatoren. 





De keuze van de naaf ligt ook vast en het is de Acros .54-naaf geworden. Hieronder ook wat uitleg:

De Acros A-Hub .54 Road is in korte tijd een van mijn meest gebruikte road-naven geworden, en terecht! Deze naaf is licht en robuust. Door de uitgekiende flenshoogtes en de korte afstand van de rechter flens tov de cassettebody, dragen deze naven goed bij aan de stijfheid van het achterwiel. De afdichting en de lagering zijn uitstekend. Er is heel slim een naaldlager in de cassettebody gebruikt, precies op het punt waar deze het zwaarst belast wordt. Half-ceramische en vol ceramische lagering zijn optioneel bij de Acros naven. Zwart, wit, rood en chroom zijn de standaard kleuren, (bijna) alle andere kleuren zijn optioneel.

Nu blijven de spaken en nipples nog over.

Heel in het begin wou ik mijn Roubaix zou donker mogelijk afwerken en toekomstige nieuwe wielen moesten ook volledig zwart worden, maar nu begin ik ook al te wennen aan het witte zadel en het witte stuurlint (dat volgend jaar wel gaat veranderen in een donkergrijs exemplaar dat ik al liggen heb) dat ik nu ook twijfel om iets van wit in de wielen te verwerken.

Bij WheelTech hebben ze voor de SL23-velg een custom dark stickerset in plaats van de standaard stickerset dat in het rood is (zie afbeeldingen hieronder) dus zit er al wat wit en donkergrijs in het wiel verwerkt.



Maar nu, twijfel ik over de spaken en nipples.
Eerst dacht ik om geen stickers op de velg te zetten en alle spaken in het wit te nemen, maar de meerprijs voor een witte spaak is 3,25 euro :-(. Op 44 spaken (20 voor en 24 achter) komt dit op een meerprijs van 143 euro en dat vind ik te veel gewoon voor een ander kleurtje.
Bij zwarte spaken wordt er een mix van Sapim Cx-Ray (4,34 gr/spaak) en  Cx Sprint (5,15 gr/spaak) gebruikt. Voor de witte wordt de DT Swiss Aerolite (4,34 gr/spaak) gebruikt.

Andere opties zijn: geen wit, all black ; all black, maar witte nipples ; all black, maar per wiel 2 spaken in het wit en daarbij natuurlijk ook witte nipples...

Totaalgewicht van de set zou met Sapim-spaken uitkomen op iets boven de 1400 gram.

Dussssss.... wil ik eens bij mijn blog-volgers ;-) polsen. Wat vinden jullie ?

Als er mensen zijn met witte spaken of bv. 2 witte spaken mogen jullie altijd foto's of ervaringen doorgeven.

Hieronder kunnen jullie stemmen.
Ik ben benieuwd :-D


Afwerking racewiel ?
  

1 opmerking:

  1. Hallo Tim! Kun je jouw ervaring posten over deze velg?? Ik ben erg beniewd!
    Mvg,
    Robin

    BeantwoordenVerwijderen